lördag 6 februari 2010

Studenter förbjuds blogga om politik

Jag läste på GP.se i morse att studenter i Lund förbjuds blogga om kontroversiella frågor som politik och religion och höll på att sätta morgonkaffet i halsen. Har de månne missat en liten detalj som yttrandefrihetsgrundlagen? Nu är det väl lite oklart om just bloggar faller in under denna grundlag och dess uppgift att värna om yttrandefrihet "i andra medier än tryckta skrifter, till exempel radio och tv", men att försöka styra vad människor skriver om låter lite märkligt.

Jag gick vidare till Sydsvenskans artikel om samma ämne, som gav lite fler upplysningar. Det handlar inte generellt om studenter vid Lunds Universitet, utan om en liten grupp (i nuläget 10) studenter vid institutionen för Service Management som i syfte att locka studenter bloggar. Riktlinjerna är dessutom framtagna tillsammans med studenterna, eller åtminstone några av dem.
Undvik att:
• Skriva nedlåtande om föreläsare, gästföreläsare, personal eller studenter på
Campus Helsingborg.
• Skriva något om någon enskild person som kan uppfattas som kränkande, då
det kan utgöra ett brott mot personuppgiftslagen.
• Skriva om kontroversiella ämnen som religion och politik
• Citera någon utan deras godkännande
Några av riktlinjerna känns väldigt självklara medan andra, som att man i princip inte får kritisera föreläsare och personal eller skriva om religion och politik, är lite mer mystiska. Matilda Brook Welin, en av studenterna bakom bloggruppen och riktlinjerna, påpekar att "så länge kritiken är konstruktiv ska man inte skyffla något under mattan" men att man bör ta kritik mot utbildningen med kursansvarig.

Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds Universitet, påpekar att inte få diskutera politik och religion "är som att inte diskutera samhällsfrågor".
Om man tittar i privata företag är det andra regler för vad man får säga och vem. På ett universitet får vem som helst gå ut och kritisera verksamheten. Det är en princip som är viktig att värna om.
Det här är helt klart inte vanliga studentbloggar, utan lobbybloggar med syfte att skapa en positiv inställning till institutionen för Service Management och Campus Helsingborg. Det borde kanske framgå också. För en fri blogg är just det: fri. Utan andra begränsningar än de lagstadgade. Ingen ska någonsin komma och tala om för mig vad jag får eller inte får skriva om i mina privata bloggar. Om jag däremot skulle skriva för en blogg som representerar ett företag eller en organisation, och därigenom genom mina ord representera dem, är det en annan fråga. Jag är skribent; jag gör skillnad mellan mitt privata och professionella skrivande. Men den skillnaden får gärna framgå i det aktuella mediet.

Jag är lite förvånad över studenterna som ställer upp på detta och hoppas att de även har privata bloggar där de fritt kan skriva om sina liv, kritisera utbildningen och dåliga föreläsare (för dem har nog alla vi som studerat råkat ut för) och skriva om aktuella samhällsfrågor. För även om det finns ett syfte så är det väldigt märkligt att inskränka studentbloggares yttrandefrihet.

Inga kommentarer: