torsdag 25 februari 2010

Charlie Browns depressionsställning

"This is my depressed stance. When you're depressed, it makes a lot of difference how you stand. The worst thing you can do is straighten up and hold your head high because then you'll start to feel better. If you're going to get any joy out of being depressed, you've got to stand like this."


Charlie Browns depressionsställning säger faktiskt ganska mycket. Det är hur lätt som helst att känna sig svag, deprimerad och allmänt nedtryckt i skorna när man kröker ryggen och envist stirrar ned i marken. Vårt kroppsspråk påverkar våra känslor mer än vad många av oss är medvetna om. Dessutom avslöjar det vår självbild, och andra människor kommer att förhålla sig till oss utifrån det vi visar; om du visar att du är deppig så förhåller sig andra till dig som om du var deppig. Vilket kanske kan vara lite trevligt om de är peppande och gulliga, men som samtidigt bekräftar situationen och din egen självbild och därför kan befästa den.

Testa att göra tvärtom! Nästa gång du känner dig lite nere, räta på ryggen, håll huvudet högt och gör ett försök att le. Le mot dig själv i spegeln, le mot människor du möter. Vad händer med ditt humör? Vad händer med bemötandet du får av andra? Och inte minst: Vad händer med din självbild?

2 kommentarer:

Rebecca sa...

Nja, fast jag kan faktiskt känna precis som han i serien (vad är det han heter??), att jag får ut något av att hänga läpp och leva mig in i att livet just nu är jäkligt trist och motigt. Efter några dagar tröttnar jag på det och börjar trivas med livet igen. :) Men jag vet, det där är säkert väldigt olika.

Rebecca sa...

Jag gillar verkligen den där seriestrippen!! Har inte sett just den förut men blev jätteglad av den! :D