söndag 24 januari 2010

Skönhetshysteri eller Jag är glad att jag inte bor i Hollywood

Dagens Aftonbladet skriver om Heidi Montag-Pratts nyligen genomförda plastikoperationer. Inte mindre än 10 ingrepp har hon gjort på kort tid.


Personligen tycker jag inte att skillnaden är så stor, och det hela känns som ett tydligt utslag av en ung kvinnas osäkerhet i den stenhårda konkurrensen i Hollywood. I min tankevärld är Heidi Montag visserligen inte ens en riktig kändis, för att ha varit med i en dokusåpa (The Hills) och vilja bli sångerska meriterar inte kändisstatus. Men det är inte vad det handlar om nu.

Vad får unga kvinnor att gå på skön-hetsen så att de villigt lägger sig under kniven och suger ut fett, sprutar in fett och andra ämnen och riskerar både liv och hälsa? Jag är inte lika ung, men kvinna, och kan inte förstå det. Alls. Jag förstår att konkurrensen i Hollywood och Kalifornien är stenhård, att det kan kännas som om "alla" är smala, blonda, ursnygga och har stora bröst - och sanningen är nog också att många går omkring och har gjort en hel massa ingrepp. Så den där påstådda skönheten är inte äkta! Men ändå går en enormt stor del av kvinnorna, unga som gamla, på det; de köper skönhetsmyten rakt av, utan ifrågasättanden. Och om man gör det, så ingår förstås ett bonuspaket med jämförelser, där man själv på något mystiskt sätt alltid misslyckas med att leva upp till den där idealbilden.

För mig tog det över 30 år innan jag ens började förstå och ibland kunna känna att jag ser bra ut, trots att jag inte helt faller in i mallen. I mitt tycke är den vackrast som är mest sig själv; alla har något vackert och den konstlade skönheten tycker jag inte är skön på något sätt. Den är tråkig, personlighetslös, ounik. Kvinnan är vacker; kvinnligheten är vacker, men alla låter den inte skina igenom. Låt din helt unika skönhet lysa, dölj den inte bara för att du inte är "perfekt". För vem bestämmer vad som är perfekt och vackert?

Titta på bilden nedanför. Tycker ni att det är en förebild för dagens unga kvinnor?
Skulle ni göra likadant om ni hade möjligheten?

I så fall: Varför???

Bild från Aftonbladet

1 kommentar:

Dora sa...

Jag vet inte ens vem tjejen i fråga är. Aldrig hört talas om henne. Första tanke när jag ser henne är att hon inte är äkta. Hon är bara en "skapad" människa som inte har en gnista av sitt naturliga jag kvar i kroppen. Sådana "förebilder" vill jag inte ha och inte se heller... Man kan lika gärna göra filmer med plastdockor. I slutändan blir det ingen skillnad, ja kanske lite billigare för filmindustrin...