måndag 22 mars 2010

Juridiskt klavertramp och lila kuvert

Fredrik Reinfeldt har givit justitieminister Beatrice Ask i uppdrag att förbereda M:s kvinnoreform. "Kvinnornas Fredrik" vill på så sätt profilera M som ett kvinnoparti, även om större delen av kvinnosatsningen än så länge är ganska oklar. Hittills tycks fokus ligga på RUT, även om det även har förekommit diskussioner om mäns våld mot kvinnor och sexköp.

Och det är här det blir intressant; det är här som det lila kuvertet kommer in i bilden. I torsdagens seminiarium om prostitution i Riksdagen uttryckte nämligen just Beatrice Ask att misstänkta sexköpare borde hängas ut.
– Jag skulle kunna tänka mig att ha väldigt grälla färger på kuvertet och skicka hem till folk som var misstänkta för detta, sade hon. (DN 2010-03-19)
Ask har sedan i torsdags mildrat sitt uttalande något genom att säga att färgade kuvert kanske inte var så bra, men står fast vid själva principen om att hänga ut misstänkta sexköpare:
– Jag försökte uttrycka att jag vill att det ska märkas när man har blivit tagen för sånt här, jag insåg att det var lite dumt med färgen men poängen är att det skulle vara tydligt. Rent praktiskt kanske man inte kan ha färgade kuvert men vi måste visa vilka de är och låta människor i deras omgivning få veta, säger Ask (AB 2010-03-19)
Jag kan förstå tanken på att sexköpare ska hängas ut, men vår justitieminister tycks glömma en absolut central del av rättssäkerheten: den att man är oskyldig tills man i en oberoende domstol har bevisats skyldig. Den som är misstänkt för ett brott är fortfarande oskyldig, och det är inte delgivare, Polismyndighet eller folkdomstolen som ska avgöra i skuldfrågan. Och tur är väl det! Men det verkar som om Beatrice Ask inte har full koll på rättssäkerheten i det här fallet.

Inte heller tycks hon ha det i frågan om att tvångstesta unga som tros knarka. Ask hävdar att integritetskränkningen av att tvingas till ett drogtest uppvägs av möjligheten att få hjälp mot ett missbruk, och testerna ska endast få göras efter åklagarbeslut som grundas på skälig misstanke. Men ändå ... misstänkt betyder inte skyldig, och även här riskerar unga människor (under 15 år) att hängas ut trots att de enligt lagen är oskyldiga.

Personligen blir jag lite rädd för vart samhället skulle vara på väg om en misstanke räcker för att en människa ska hängas ut, och det skrämmer mig att vår justitieminister tycks ha så dålig koll på rättssäkerheten. Jag är uppenbarligen inte ensam om det. Centerns ungdomsförbund överlämnade igår ett lila kuvert till Beatrice Ask med följande meddelande:
Hej Beatrice!

Vi misstänker att du som Justitieminister inte förstår de grundläggande rättsliga principerna. Därför vill vi nu meddela dig via ett lila kuvert att vi tycker du bör skämmas inför din omgivning, ministerkollegor och allmänheten.
Vi passar på att citera Europakonventionens artikel 6
”Var och en som blivit anklagad för brott skall betraktas som oskyldig till dess hans skuld lagligen fastställts.”
Något som även är en del av svensk rättspraxis.
Vi förväntar oss att du bevisar att våra misstankar är ogrundade genom att snarast ta tillbaka ditt uttalande om att människor som är misstänkta för brott ska löpa gatlopp i offentligheten innan de fått sin sak prövad i domstol.
Annars finns det nog en risk för att du får göra det.

Centerpartiets Ungdomsförbund, genom
Magnus Andersson
Förbundsordförande
Det hela finns också som ett klipp på YouTube:


Jag tror inte på M:s profilering som kvinnoparti, och tyvärr tror jag inte att just Beatrice Ask för närvarande ger kvinnosatsningen någon större trovärdighet.

Inga kommentarer: