onsdag 19 november 2008

Överdos av ord

Orden stockar sig i huvudet, de är för många, tumlar runt varandra och vill ut, men fastnar liksom. Det är så mycket som jag skulle vilja säga, så många tankar som håller på att formuleras, men så någonstans på vägen... tar det liksom stopp. Inte blir det lättare när jag jobbat med ord en hel dag, med andras ord, andras tankar som jag försöker klä i svenska ord. Då tröttnar ögonen till sist och jag vill göra något annat. Inte läsa, inte skriva. Men vad gör jag av mina tankar? Jag har ett behov av att skriva, ett behov av att uttrycka mig, att sätta ord på tankar och känslor. Jag märker att om jag inte får skriva av mig lite, släppa ut en del av det där tankevirrvarret, så surrar tankarna som en bikupa på kvällen och jag får inte ro.

Jag känner att jag försummar den här bloggen just nu, men hoppas att läsarna hittar till mina andra bloggar och förstår varför jag inte alltid skriver. Egentligen skulle det krävas så lite för att uppdatera dem, men vissa dagar saknas energin till ens det där lilla. Det här inlägget är i stort sett en korspost från min vardagsblogg, något jag av respekt för dem som läser både här och där helst inte vill göra, men idag väljer jag att göra det ändå. Vissa inlägg hör hemma här också. Men ständigt denna överdrivna hänsyn för alla andra...

Resan in i det förflutna som startade när jag började gå igenom gamla texter och lägga ut dem på Den mörka spegeln har väckt minnen till liv igen. Det är så mycket som jag har glömt, ledtrådar till vem jag var då och till hur jag hamnade där jag är nu, insikten om allt jag lärt mig på vägen som jag inte visste för bara några år sedan, den svårare insikten om hur lyckligt lottad jag är att det gick så bra. För det kunde ha gått ganska snett, många gånger. Det är märkligt, men först nu, med många år lagda mellan då och nu, kan jag till sist känna allt det där jag aldrig kände då. När jag läser mina ord och minns allt det som föll mellan orden, i mellanrummen på pappret, allt det jag inte sa, känner jag känslorna från då. Det är inte alltid trevligt. Jag blir också påmind om saker jag förträngt och försökt glömma, men som jag tror att jag måste minnas för att verkligen gå vidare, läka, bli hel. För att vara mig själv hel och hållen. Jag är summan av allt jag varit med om. Jag är min historia och min nutid. Vissa dagar vill jag inte minnas, inte känna, vill fly rakt tillbaka in i den falska tryggheten under glömskans vallmoblad, men jag kan inte längre. För jag vet att det inte går att glömma. Det går bara att vandra genom minnena, genom de där skuggiga eller rent av beckmörka fläckarna på stigen, och lita på att jag kommer ut i solen igen. För jag vet ju att jag gör det, jag har gjort den här resan förut och ljuset återvänder alltid. Jag har ju redan överlevt det som varit.

13 kommentarer:

Helena sa...

Jag har inte så mycket ord över just nu, men jag vill tacka dig för dina fina kommentarer på min bloggen. Dina ord betyder jättemycket för mig. Tack tack tack <3
Jag är så glad över att ha "hittat" dig igen. Jag har saknat dig i några år.
Kämpa på allra finaste Lisa, du är så otroligt bra!
Kramar Helena

lina sa...

hej!
undrar när du var på beh i varberg?vilket år och hur länge?
kram Lina

Matilda sa...

Små datorer är så himla söta :D haha, som typ barbie-dator! eller något :P

~Lisa~ sa...

Allrasötaste Helena: Åh, vad glad jag blir av dina ord! Och bara så du vet - de räcker och värmer enormt.

Lina: Jag var där 8 veckor hösten 2001 och våren 2002 på två uppföljningsveckor. Kontakta mig om du vill veta mer!

Matilda: Visst är de! Min är inte den minsta, utan den senaste Eee-modellen. Hihi, till och med namnet är ju gulligt. Tyvärr är det ingen Hello Kitty-dator, men den är svart och blank och man kan inte få allt ;)

Jättekramar till er alla tre!

Matilda sa...

Svar på din kommentar; Hur kan du vara så himla bra? du verkar vara en sån helt fantastisk människa!!

Det med fåglarna, är panikslagen! Men antar att det kommer bra ifall att jag inte behöver röra någon.. Hoppas halvt att de inte vill ge mig den behandlingen men samtidigt hade det varit så himla skönt att kunna vara lite mer "normal"..

Louise sa...

Hej!
för några dagar sedan så svarade du på frågor i min blogg bland annat om varför ALLT lägger sig runt magen när man börjar gå upp i vikt. Remember? ;P tänkte bara höra om du vet hur lång tid det tar innan det "sprider sig" till resten av kroppen? har du även något bra tips på hur man ska tänka när äs säger åt en att "nu när du börjat gå upp i vikt kommer det aldrig gå att stoppa"? tack på förhand! :) kramar

Lina sa...

kan inte se din mail adress....kanske du kan skriva den?
mvh Lina

~Lisa~ sa...

Louise: Remember! Det är individuellt hur lång tid det tar innan den första viktuppgången fördelas jämnare, men "utjämningen" börjar ganska snabbt även när du fortsätter gå upp i vikt. Sedan är det ju så att ju smalare du är, desto mer märker du det just på magen eftersom den blir större bara av att det finns mat i tarmarna. De säger ofta att det tar ett år att få "slutkroppen" (förutsatt att man inte övertränar eller kompenserar eller så), men det är egentligen individuellt. Efter kanske ett halvår var det mer jämnt fördelat på just mig (men då hade jag gått upp i två steg och inte allt på en gång), men kroppen jag har idag tog nog nästan två år att få. Det var som om den fortsatte förändras när jag nådde den vikt som min kropp verkar ställa in sig på när jag äter normalt och tränar väldigt måttligt (typ två gånger i månaden).
Det finns nog inte mycket som ngn annan kan säga för att hjälpa dig med rädslan för att vikten bara ska fortsätta upp, upp, upp, för alla är rädda för att "just jag" ska vara annorlunda och inte stanna på en frisk vikt. Men alla verkar stanna. Jag stannade och jag var absolut LIVrädd för att inte göra det. Däremot tror jag att du måste våga gå upp och trotsa rädslan - för det är det enda sättet att besegra rädsla - och försöka våga lita på oss som talar om att vi inte fortsatte upp, upp, upp. KRAM!

Lina: Om du klickar på min profil så ska mailadressen finnas med där. Lämna en kommentar till annars. Kram!

Lina sa...

jag vet att man kan klicka där..men min data spärrar den på något sätt och jag kommer inte åt mailen(ser den inte)...
mvh Lina

~Lisa~ sa...

Lina, kontakta mig på livslust@gmail.com
~Lisa

Louise sa...

Tack för svaret :)
det känns skönt, får lita på det.. varför skulle just MIN ämnesomsättning och kropp vara olik någon annans liksom? *intalar mig själv* hoppas allt är bra med dig, kramar

KattenFindus sa...

Hoppas att din hud är tjockare idag! Hoppas att sveket känns mindre idag och att distansen till det kommer göra det lättare att ta.
Har en kolsvart stund själv just nu, men jag hoppas att jag kommer ur det med fööterna åt rätt håll.
Kram

~Lisa~ sa...

Kattis - Bättre dag igår. Började inget vidare men blev av ngn anledning bra. Hurra! Hoppas att din också blev det. KRAM!!!