onsdag 12 november 2008

Antijantelagen

Antijantelagen

De tio budorden lyder:

Du ska tro att du är enastående.
Du är värd långt mer än du tror.
Du kan lära dig allt.
Du är bättre än många andra.
Du vet mycket mer än många andra.
Du har mycket att vara stolt över.
Du duger till allt.
Du skall le och skratta.
Du har någon som bryr sig om dig.
Du har kunskaper att lära ut.

Antijantelagen, eller jäntelagen, utformades av journalisten och författarinnan Gudrun Hjelte, och är en motreaktion till Aksel Sandemoses jantelag.

Eftersom jag inte är någon anhängare av jantelagen, som jag tycker förminskar människor och förhindrar dem från att leva upp till sin fulla potential och helt enkelt hindrar dem från vara sina fantastiska jag, av rädsla för att sticka ut eller för vad andra ska säga, så vill jag dela med mig av den här. Framför allt som jag precis hittade ett papper med den när jag röjde upp lite här hemma. Hur sant är det inte?

Tänk om alla barn fick lära sig de här visdomsorden från när de började i förskolan?
Tänk om vi alla tog in dem, satte dem på väggen eller någonstans där vi kunde läsa dem varje dag, och började leva efter dem? Skulle inte det kunna innebära en revolution?

2 kommentarer:

T sa...

Otroligt bra skrivet! Som alltid.
Du är så klok! Jag sitter bara å nickar och håller med när jag läser det du skriver! :-)Men jag läste knaskommentarerna du fick på andra bloggen. Hon är bara ute efter att provocera. Bah!
*fnyser högt*
Vi fnissar åt knaset istället, eller hur? ;-)

Idag tog jag samma promenad igen fast ensam. Walkmanen på högsta och sen iväg. Guuud vad skönt det var! Fast nu har jag ont kan jag lova! Kan inte ens gå. Fötterna, låren, vaderna och rumpan skriker av smärta. Huhu..men är det vad som krävs för att bli av med bilringarna så bring it on! ;-)
Ha en fin kväll!

amelie sa...

Tack för de kloka orden! Jag är rädd att lämna ästörningen, för vad har jag annars kontroll över? Som du också skrev så är det en trygghet, någonting jag kan, någonting jag är bra på. Det är också så att ästörningen ger mig något utav en sköld att gömma mig bakom... =(

Tack än en gång för kommentaren.
Kram <3