söndag 30 november 2008

Adventstankar

Första advent idag, och jag kan inte förstå hur det redan blivit det. Vart tog hösten vägen? December imorgon, snart Nobelprisutdelning, Lucia och julen kommer allt närmare. Jag ser inte fram emot jul, det har jag inte gjort på åratal. Barndomens ivriga väntan på julafton, alla förväntningar och spänningen är sedan länge borta. Det ersattes av ångest från alla jular då jag mådde dåligt och låtsades att allt var bra för att inte förstöra för resten av familjen, alla jular då jag kände plikten att tindra och glädjas och tog på en mask för att i hemlighet smita in på toaletten eller döva den inre smärtan med yttre smärta. Det var åren då adventspsalmens ord "Advent är mörker och kyla" sannerligen stämde för mig. Numera är allt annorlunda, men det är ändå något i allt kring jul som fortfarande drar ner mig och lägger ett mörkt täcke över allt.

Jag tycker att det är jobbigt med att det läggs sådan vikt på familjen kring jul eftersom det alltid påminner mig om hur utanför jag känner mig tillsammans med min familj, hur jag liksom inte är delaktig i den. Jag känner ingen närhet till mina föräldrar, inget naturligt band. Ingen vill väl bli påmind om hur de inte passar in, så det är inte konstigt att jag tycker att det är lite jobbigt att umgås med familjen. Trots att det går mycket bättre än förr.
När jag är med min familj kan jag känna att jag verkligen saknar en familj, en riktig varm grupp med människor som jag vet älskar mig ovillkorligt och som skulle ställa upp no matter what. Det vet jag att åtminstone mina föräldrar inte skulle, de har sällan ställt upp för mig. De har fått många chanser och svikit mig gång på gång. Jag vet att det är för sent för mig att få den familj jag saknar genom min biologiska familj, så det är dags att bilda min egen familj. Men eftersom jag inte har någon partner känns det ibland ensamt att vara med min familj eftersom det påminner mig om att jag är singel. Och ensam. Den hemskaste ensamheten är ju att vara ensam i ett sällskap med människor.

Jag vet ju att jag inte är den enda som inte tycker om jul, som förknippar denna glädjens högtid mer med ångest och stress än med förväntan och glädje. Förhoppningsvis kan jag fira åtminstone en del av julafton med likasinnade, människor som inte heller vill fira jul, som inte ens har sina familjer här. Hur gör ni på jul?

Idag sänder jag en varm kram och mina tankar till alla som också känner mörker och kyla idag.

6 kommentarer:

Helena sa...

En stor varm kram tillbaka till dig finaste Lisa. Jag har gett dig en bloggaward jag också :) Ta gärna en titt! KRAMAR

Matilda sa...

Ja, dom där självskattningstesterna tycker jag är skit. Men läkarna värdesätter dom, och det är väl allt som räknas! Usch..

Hur är det med dig?

Louise sa...

Hej! förlåt om jag frågar så mycket hela tiden, men tycker du verkar så kunnig :) du svarade ju i min blogg för ett tag sedan att när man börjar gå upp i vikt så lägger sig nästan allt på magen först, för att sedan omfördelas till resten av kroppen.. vet du ungefär HUR lång tid det tar innan omfördelningen sker? :P börjar se lite oproportioneligt ut nu.. kanske frågat dig det förut? men kommer inte ihåg svaret :/ kramar

A sa...

Hej! Vill bara säga att du träffar in bra hur även jag känner inför jul. Jag ser inte så mycket fram emot att umgås med en familj där mycket är kaos och då blir det mesta bara jobbigt. Nästan så att jag hellre hade varit själv. Jag blir så påmind just vid jul att jag fortfarande inte är "normal" och det är en jobbig känsla. Tack för en bra blogg =)

Louise sa...

Tack snälla för svaret! Det är helt galet egentligen hur min uppfattning av vad som är mycket/lite har förändrats sen jag blev äs.. nu tycker jag att jag "ätit som faaaan" om jag tagit 2 potatisar och typ 6 köttbullar. förr kunde jag äta dubbelt så mycket utan minsta dåligt samvete.. hur vet man om man sabbat ämnesomsättningen då? :O för just nu kan jag äta ganska mkt utan att vikten rusar upp, men tänk om jag en dag bara börjar lägga på mig som faaan av det jag äter nu. är det möjligt? ha en fin kväll :) kramar

Anonymous sa...

Hej Lisa! Läste det du skrivit på Louise blogg om rubbad ämnesomsättning. Undrar om du skulle kunna svara på en fundering jag har..Kämpar som tusan nu för att försöka bli frisk från min ätstörning och jag undrar hur det upptäcktes att din ämnesomsättning var ur spel? Är jätteorolig för jag rusar upp i vikt nu, även om jag äter som jag "ska". På tio veckor har jag ökat lika många kilon. Vet inte hur länge till jag ska orka kämpa! Vore jätte tacksam för svar!! Kram