fredag 15 augusti 2008

Inspiration - How Could Anyone

How could anyone ever tell you
You were anything less than beautiful?
How could anyone ever tell you
You were less than whole?
How could anyone fail to notice
That your loving is a miracle?
How deeply you're connected to my soul?
Den här sången har haft en enorm betydelse för mig, men jag lärde mig den med lite annan text och sjunger den i presens: "You are anything less than beautiful" eftersom underbara Anique Radiant Heart, som lärde mig den, och lika underbara Julie Felix sjunger den så.
Jag lärde mig den på en sångworkshop för kvinnor, där vi skulle våga ta ton och bryta mot rädslorna att höras. En del av oss sjöng gärna, andra hade inte tagit en ton på många år, men alla antog utmaningen att skriva först en rad i en egen sång, och sedan en till, och sjunga dem inför alla. Puh, vilken pärs! Där lärde jag mig att jag vågar sjunga inför andra och att jag kan skriva sånger. Något jag sedan gjort i lite olika ceremonier, inför flera hundra personer. Jag som är så självkritisk har utmanat mina rädslor för att inte vara fantastisk och sjungit för att det känns rätt, för att jag vill.
Men den här sången berörde mig mycket, mycket djupare än så: Jag hade aldrig känt mig vacker, aldrig känt mig mirakulös eller värdefull, och när jag först hörde och sedan sjöng orden var det som om det placerades ett frö som växt under de två år som gått sedan den där workshopen. Det här har blivit min självkänslosång, som vi sjöng tillsammans på utbildningen jag gick förra året, och som jag sjunger när jag behöver en påminnelse om mitt värde och min skönhet. När jag börjar med självkänslogrupperna kommer den att vara mitt mantra, min signaturmelodi...
Så låt aldrig någon säga till dig att du inte är vacker, att du inte är värdefull, för du är vacker och värdefull, din kärlek är ett mirakel och du rör vid andra själar där du går fram i livet.

Inga kommentarer: