tisdag 18 maj 2010

Olustig upplevelse

Tidigare i kväll knackade en av mina grannar på dörren. Någon i huset hade ringt och anmält henne till Socialtjänsten för möjlig vanvård av sin son. Anmälaren, som var anonym, hade angett ett antal händelser och påstått att hon/han pratat med övriga grannar som också kände sig störda. Det handlade bland annat om att barnet (som är 6 månader) skrikit och att mamman skrikit åt honom att vara tyst och sedan gått och satt sig i trapphuset och låtit honom ligga kvar och skrika i lägenheten. Detta skulle ha hänt igår.

Jag arbetar hemifrån och är därför hemma mycket, och även om jag har registrerat att det finns en baby i huset - det är ganska lyhört - så har jag verkligen inte känt mig störd. Tjejen ifråga har tidigare haft psykiska problem och vid något tillfälle varit lite störande, men inte på det senaste året, så därför känns det väldigt märkligt att en anmälan kommer nu. Jag har inte hört någonting mer än enstaka barnskrik och igår kväll var jag hemma och hörde inte ens det. Bebisar skriker ibland och det är inget jag reagerar på om det inte är på ett ovanligt sätt, eller ovanligt länge. Inget utöver det vanliga hördes igår. Det hela känns väldigt obehagligt, och jag förstår att mamman känner sig rätt så förtvivlad, eftersom hon pga av sina tidigare problem redan har haft kontakt med Socialtjänsten. Tack och lov såg de väl själva när de kom över att det faktiskt inte var något akut problem eller att hon skulle ha blivit sämre.

Att någon kommer med en anonym anmälan är inget konstigt, men det känns obehagligt att vederbörande påstår sig ha andra grannar bakom sig. Tjejen det gäller gick nu ikväll runt för att höra med oss grannar om vi känt oss störda, och ingen av dem hon fick tag på medan jag var där kände till något - och jag tror inte att någon av dem ljög. Därför är det helt klart att alla grannar inte stått bakom anmälan. Jag har mina misstankar om vem som ringt Socialen, men helt säker är jag inte. Olustigt är det i alla fall.

Fördelen i det hela är väl att vi pratat med varandra lite mer än att heja och bara byta ett par ord när vi ses.

Inga kommentarer: