torsdag 26 november 2009

Tacksamhet - vad är du tacksam för?

Det är Thanksgiving idag, och även om vi inte äter enorma kalkonmiddagar och umgås med släkt och vänner så kanske det inte är helt fel att fundera över vad vi är tacksamma för. Inte den där sortens tacksamhet som innebär att man ställer sig i skuld till någon (det där som en del i föräldragenerationen är fantastiska på att försöka utnyttja), utan en mycket enklare tacksamhet.

Vad är du tacksam för?

Jag är tacksam för mitt liv, min intelligens, min styrka och förmåga att på ett eller annat sätt ta mig över hinder, min problemlösningsförmåga, min empati, min förmåga att älska otroligt starkt och villkorslöst.
Jag är tacksam för att jag lagt (det mesta av) mitt förflutna bakom mig, för att jag överlevde egenmisshandeln tills jag vann kampen mot mig själv.
Jag är tacksam för min förmåga att vända det mörka till något ljust.
Jag är tacksam för modet att släppa rädslorna och utmana mig själv, gång på gång.
Jag är tacksam för min rastlöshet och låga tröskel för uttråkning eftersom det får mig att göra saker.
Jag är tacksam för mitt tålamod och förmågan att kunna acceptera saker som jag faktiskt inte rår över.
Jag är tacksam för min fantasi och förmåga att öppna mina sinnen.
Jag är tacksam för mina vänner, för människor som kommit i min väg och som gett mig energi, kärlek, livsglädje, klokhet, vänskap och så mycket mer.
Jag är tacksam för att jag hittat tillbaka till dansen, hittat mitt kreativa uttryck, mitt kreativa utlopp, för känslan av att ha kommit hem igen, för stunderna då kropp, rörelse och musik är ett med själ och ande, då jag vidrör det gudomliga och blir ett med något mycket större - och för den kick det ger mig.
Jag är tacksam för endorfin och adrenalin, dessa hormoner som helt naturligt ger mig fantastiska kickar och fungerar bättre än något antidepp har gjort.
Jag är tacksam för nyanserna i livet, för ljus och mörker, sorg och glädje, och för utmaningar som får mig att växa och våga bryta mig ur lådan.
Jag är tacksam för att jag vågar stå upp för den jag är och låta mig utvecklas som den jag är.
Jag är tacksam för mina kunder, för mitt arbete, för alla erfarenheter det ger mig.

Jag är tacksam - inte minst för att jag kan känna tacksamhet utan att samtidigt tänka "men".

3 kommentarer:

AmY sa...

Tacksam för vänner som dig :-)

Anonym sa...

Tack du för ett inspirerande inlägg! Jag visste inte att det var Thanksgiving nu.

Jag är tacksam över den starka livsglädje jag känner, tacksam för mina fina vänner (däribland du) som ger mitt liv en särskild mening, och jag är tacksam över de möjligheter jag har fått, får och kommer att få.

Hanna sa...

Härligt inlägg!

Jag är tacksam för att jag har underbara vänner och syskon runt omkring mig, för att jag har en envishet som gör att jag aldrig slutar kämpa, för att jag har en trygghet i min tro. När man tänker efter så finns det mycket mer att vara tacksam för, men det var några punkter i alla fall. :)