söndag 4 april 2010

Nattankar

Det är många impulser framåt nu. Mycket positivt, många möjligheter och spår. Jag borde vara jättetaggad och positiv, full av vilja och entusiasm, initiativ och idéer på hur jag ska gå vidare. Men jag är tom. Eller nej, det är jag inte heller. Jag är på en och samma gång tom, blockerad, villrådig, vilse och full av vilja. Kontentan blir lite kaotisk. Hjärnan är jätteaktiv, kanske tack vare att jag stimulerar den en hel del, men den är ofokuserat aktiv, jag vet inte hur jag ska styra upp den till något vettigt. Något som faktiskt hjälper mig och får mig att gå framåt. För jag står och stampar.

Det finns flera trådar att dra i , trådar som jag borde dra i och göra något med. Jag borde gå vidare från impulser och möjligheter, planera nästa steg, göra storyboards om jag inte kommer på nästa steg, men jag gör det inte. Dels för att det är hopplöst att planera något när det när som helst kan komma in ett jobb som jag måste ta, och då a) hinner jag inte planera klart och b) faller ändå eventuell planering; dels för att jag har tappat bort vad jag har för mål och därför inte kan planera. Om jag inte vet vart jag ska vet jag inte vad som är nästa steg. Hur planerar jag då? Borttappade mål innebär just nu också att jag inte heller vet vad jag vill. Jag vill för mycket samtidigt som det faktum att det är för mycket gör att det känns som om jag inte vill något alls till sist.

Jag måste prioritera jobb som ger pengar snabbt, och då faller det mesta som ligger en bit in i framtiden och som visserligen kan generera inkomster men som kräver tid, energi och pengar. I princip allt som kräver investeringar i form av pengar måste läggas åt sidan, och tro mig - det är mycket. Det skapar spärrar i mina tankar; att hela tiden vara på gränsen tär och blockerar. Min energi är stundtals hög, framför allt när jag är stimulerad och engagerad, men är emellanåt som bortblåst. Och ja, jag försöker att hushålla med den eftersom jag insett att jag har energidippar varje månad och det är dumt att försöka pusha mig igenom dem.

Jag vet inte hur det är för andra, men när min hjärna blir väldigt aktiv och - hur ska jag uttrycka det - jag går upp en nivå till i medvetande, så följer känslorna med. De vrids också upp ett snäpp. Överaktiva tankar ger väldigt intensiva känslor, och rent av ett känslokaos. Och tillsammans med sömnlöshet... inte helt lyckat. För det pågår en hel del bearbetning under ytan, och när känslorna vrids upp ett snäpp är det som om något som varit dolt och fruset plötsligt är tinat, och det är inte alltid lätt och skönt. Just i natt känns det allt annat än lätt och skönt, även om jag inte riktigt kan sätta ord på hur det känns eller vad det är som känns.

Känslorna är många, lite för-mycket-och-allt-på-en-gång.
Jag vill bara slå hårt på något
Eller vill jag gråta?
Eller skratta?

Jag vill verkligen inte vara ensam längre
Vill inte vara stark
Vill inte behöva vara kompetent och aktiv och driftig hela tiden för att något ska hända
Jag skulle någon gång vilja kunna luta mig tillbaka och veta att det finns någon som tar mot
Som håller om
Som kan vara stark åt mig
Som kan hjälpa mig hitta tillbaka till det jag VILL

Men ärligt. Jag är så trött på att vara ensam
Samtidigt som jag inte ser hur det skulle kunna vara på något annat sätt
Någonstans kan jag nästan känna det framför mig, men inte se det
För tänk om... tänk om det inte finns för mig
Tänk om de där djupaste, intensivaste, mest eldiga känslorna som jag vet att jag har inte kommer att få släppas fria igen?
Tiden går, nya människor passerar revy utan att väcka intresse eller sätta tydliga spår
(Eller är det jag som blockerar något?)
De ännu okända känslorna som jag kan ana som skuggor i dimman väntar på att få liv
De finns där, de väntar. Jag väntar

I natt är jag trött på att vara ensam, trött på att vänta, trött på blockeringar och hinder och måsten och på stunderna när allt blir så mycket för mycket att det liksom blir till intet.
Jag vill få vara liten, få krypa ihop i någons famn och bara vara
Slippa ha svar, slippa vara klok och vuxen och drivande
Bara vara jag
Somna nära och veta att allt blir bra, att jag är bra

Men så är det inte
Någon finns inte där
Och jag måste vara stark och klok och själv hålla ihop mig
För hur skulle jag annars göra?

5 kommentarer:

Anonym sa...

älskade fina lisa! (jag vet att det inte hjälper, men jag känner så väl, så väl igen mig!) änder över all styrka och allvärme jag kan, *kramar om länge* jen

Helena sa...

Jag saknar dig. Och jag ser din kamp bakom orden. Ibland är man ensam inuti, trots att det finns folk runtomkring.
Ibland behöver man få vara liten en stund för att orka vara stor igen. Livet är hela tiden en balans mellan olika diken. Lite av varje gör att man kan gå stadigt, men en liten vindpust kan göra att man faller lite för mycket åt det ena hållet.

Jag saknar dig och tar gärna emot så mycket jag orkar när du vill vila lite.
Tycker om dig.
Kramar Helena

Lisa sa...

Jen och Helena - tack för era ord och ert stöd. Ni är underbara! Kärlek <3

Iris sa...

kära Lisa....kanske ingen direkt hjälp...men också jag känner väldigt väl igen de här känslorna....och min högsta önskan har länge varit (och kommer väl att vara) att just någon gång få luta sig mot någons axel, när allt runtomkring blir för mycket....att det kunde finnas någon hemma som sa...nu sätter vi på lite té och tittar på en film och myser, så ska du se att det känns bättre sen....
men - det är alltid så att man får göra det själv....
jag känner verkligen med dina ord här....och du får gärna ringa till mig eller ta kontakt när du känner för det....ibland kan det hjälpa för stunden att någon lyssnar...
kramar om!
Iris

Hanna sa...

Jag vet att det kanske inte är mycket till tröst, men jag skickar ändå över en stor kram till dig.

Känslokaos är inget trevligt. Man vet ju inte vad man ska göra av alla känslor! Jag tror att jag stänger av mig själv ganska ofta, tillåter mig inte att känna, vilket inte heller är så bra kanske. Men det är ju tillåtet att känna! Det var några dagar sen du skrev det här nu, så jag hoppas att du fått någorlunda ordning på allt...

Och helt ensam är du aldrig (men jag vet att det kan kännas så).

Kramar