tisdag 23 september 2008

När är man smal, tjock, mager osv?

Jag tycker att det är så fascinerande att försöka ta reda på vilka tankar som ligger bakom vissa ord och begrepp, och är jättenyfiken på vad ni tänker.

De senaste veckorna har flera vänner och bekanta sagt saker som att de inte har någon lust att äta men samtidigt inte vill bli magra igen, att de vill bli smala och är rädda för att bli tjocka. Eftersom jag är jag kan jag inte låta bli att försöka utmana lite för att ta reda på om de själva vet vad de menar med orden "mager", "smal" och "tjock". Min misstanke är nämligen att de inte riktigt vet vad de menar och att orden inte har en konkret betydelse. Jag har inte alltid vetat vad jag menar, orden har varit väldigt diffusa och snarare betecknat känslotillstånd än något faktiskt, och jag försöker fortfarande definiera vad de betyder, så det här är något som intresserar mig.

Vad innebär smal? När är man smal?
Handlar det om vissa storlekar, vissa BMI eller varierar det otroligt mycket från person till person? Är det en positiv term som står för frisk smalhet - så väljer jag att se det, för då innebär "för smal" ohälsosamt smal - eller är det en osund smalhet?
Säg att smal står för normalsmal, dvs ett normalt BMI. Är det då hela normalintervallet - 20-25 - eller den undre delen?

Var går gränsen mellan smal och mager?
När man passerar den undre gränsen för normalvikt eller först när man når gränsen för en anorektisk vikt? Finns det ett steg mellan som är "för smal"? Skulle det rentav kunna vara så att det handlar om utseende snarare än vikt; att man ser mager ut när man ser sjukligt smal ut?
Jag utgår helt fräckt från att ordet "mager" inte är positivt laddat, medan "smal" är det, och alltså borde det gå någon gräns vid när man inte ser frisk ut. Men finns det en objektiv gräns vid en viss vikt/ett visst BMI eller är det alltid subjektivt?

Var går gränsen mellan smal och tjock?
I huvudet, på storleksetiketten eller på vågen? Hade det varit enkelt skulle man väl säga att man inte kan vara tjock om man har en normalvikt (=i normalintervallet), men att döma av hur många som säger att de är tjocka på en till och med låg normalvikt så verkar begreppet minst sagt luddigt. Och alla som har en övervikt ser inte tjocka ut, inte i mina ögon i alla fall. (Jag tror faktiskt att mitt ögonmått för tjock snarare handlar om ett BMI kring fetmagränsen.)

Eller handlar alltihop om fettprocent? Någon som har en normal vikt med pga hård träning en låg andel kroppsfett kan ju både se sjukligt smal ut och ha alla symtom på undervikt?

En helt annan diskussion är att använda smal/tjock som ett sätt att beskriva en känsla. Den tar jag senare.

3 kommentarer:

Madde sa...

Jag gillar verkligen din blogg.
Du är verkligen en sann kämpe som har lyckats med något så svårt i livet och du förtjänar en medalj!
kram på dig!

Matilda sa...

Jag tror det har att göra med ens "ursprungs-vikt". Men sen finns det väl en viss "smalhet" som alla anorektiker vill uppnå... tyvärr!

Bra inlägg!

Naa sa...

Tack för din kommentar, det värmde. Du är så klok!