torsdag 17 mars 2011

Det här med människosyn

I måndags uttryckte Charlotte Wachtmeister (m), kommunalråd i Svalöv, vid ett möte i kommunen:
"Att kostnaderna för barn med särskilda behov ökar beror bland annat på att det inte längre finns tvångssteriliseringar." (HD 2011-03-16)
Wachtmeister uttrycker förvåning när Helsingborgs Dagblad (HD) frågar henne om uttalandet, och tycks tro att reaktionerna berodde inte på hennes åsikt utan på att Sverige har utfört tvångssteriliseringar. Hon förklarar sig på följande sätt:
– Vi hade en genomgång av ekonomin och det var en diskussion om varför kostnaderna för dessa barn ökar. En anledning är, om man tittar bakåt i vår lagstiftning, att vi inte längre tvångssteriliserar. Det ser jag som en möjlig anledning. (HD 2011-03-16)
Personligen tycker jag att hennes åsikt är skrämmande, framför allt om den är representativ för hennes människosyn. Det känns väldigt mycket som en syn på människor som indelade i över- och undermänniskor, önskvärda och icke önskvärda individer; ett resonemang som jag verkligen inte kan begripa. Men jag ställer mig också oerhört frågande till det underförstådda resonemanget om att det hade funnits färre barn med särskilda behov, och därmed lägre kostnader för kommunerna, om Sverige hade haft tvångssterilisering. Det fanns tre skäl till tvångssteriliseringar:
• eugeniska/rashygieniska skäl: risken att överföra oönskade arvsanlag, som sinnessjukdomar, begåvningsnedsättning, handikapp eller andra sjukdomar
• sociala skäl: personer som bedömdes vara olämpliga som föräldrar på grund av psykisk sjukdom, begåvningsnedsättning eller osocialt leverne
• medicinska skäl: graviditeten skulle kunna utgöra en fysisk eller psykisk risk för personen ifråga (läs: kvinnan)
Jag kan inte se hur något av dessa skäl skulle gälla någon av dem jag känner, eller känner till, som har barn med särskilda behov, eller som själva har särskilda behov. De skulle inte ha kommit på fråga när det gäller tvångssterilisering. Tror Wachtmeister att man ska kunna se i förväg vilka som kommer att få barn med t.ex. neuropsykiatriska diagnoser, funktionshinder eller CP-skador? Det finns inte ett 1:1-samband i ärftlighet eller levnadssätt. Var skulle vi dra gränsen – tvångssterilisera rökare? den som dricker för mycket? personer med en historia av psykisk ohälsa? personer med ett IQ under 100? under 80? kvinnor över en viss ålder? kvinnor som har för många sexuella partner?

Dessutom har jag ett problem med begreppet "särskilda behov" som brukar användas för alla typer av funktionshinder – fysiska, psykiska, neuropsykiatriska och intellektuella. I de flesta fallen handlar det om personer som har fullkomligt normala behov, men som har olika förutsättningar för att få behoven tillgodosedda och därför kan behöva särskilda insatser för sina helt normala behov. För att få den hjälp som t.ex. skolbarn har rätt till för att få samma möjligheter att delta och utvecklas som andra, måste föräldrarna stå ut med att deras barn pekas ut som "barn med särskilda behov" och extra kostnader. Det avvikande utmålas, som så ofta, som ett problem. Ett hinder. Jag vill inte att människor ska ses som problem och belastningar för samhället bara för att samhället är anpassat för en viss typ av normalitet. Kan vi inte vidga normalitetsbegreppet lite, så att fler får plats?

Jag vet inte om det är det enkla faktum att jag har levt och lever med psykisk ohälsa och vet hur det är att inte fungera helt normalt som gör att jag har den här människosynen, men jag skräms av synen på alla funktionshinder som stora problem och belastningar. Även när jag läste till sjukgymnast, en utbildning som jag hoppade av delvis för att jag inte kunde tåla den människosyn som fanns både på utbildningen och inom vården, reagerade jag mot att man lade fokus på hindret och missade allt som fungerade normalt. Periodvis har jag ett funktionshinder genom depression och ångest, trötthet och koncentrationsproblem, och jag har själv skapat strategier för att fungera "normalt". Kanske är jag därför en av dem som Wachtmeister skulle vilja tvångssterilisera för att förhindra att jag sätter barn med särskilda behov till världen. Fast det behövs inte, eftersom jag har valt bort barn. Men ändå: låt människor leva och vara sig själva!

1 kommentar:

Anonym sa...

Arbetsmiljöskandal inom Posten avslöjar Postens människosyn..
Läs regionchef Mats Ståhlgren’s avslöjande kommentar på arbetsmiljöverkets allvarliga kritik mot Posten Logistik! Gå sedan in på Postens hemsida och ta del av Postens officiella arbetsmiljöpolicy.
Vi vågar påstå att det här föreligger en viss differens emellan den bild Posten visar upp mot sina kunder och den verklighet de anställda upplever. Skyddsombudet som slog larm till AMV, avskedades för ”överskridande av sin kritikrätt som anställd”.

METRO Gbg. Tisdag 7 juni 2011
Flera anställda på Posten Logistik i Göteborg vittnade om chefer som
trakasserar och övervakar personalen. Några har blivit sjukskrivna på grund av det hårda arbetsklimatet och andra har sagt upp sig. I mars beslutade Arbetsmiljöverket att
göra en inspektion. Den visar nu på flera brister. Nu får Posten kritik från Arbetsmiljöverket.
Stressig och farlig arbetsmiljö, chaufförer hoppar över raster för att hinna, oklar ansvarsfördelning, personalen vet inte vem de ska vända sig till i arbetsmiljöfrågor, oklara rutiner, personalen känner inte till rutinerna vid hot, våld och krishantering, brister i säkerhetsutrustningen, terminalen är smutsig och dammig, utrymningsvägarna är blockerade, personalen hålls utanför, personalen tvingas till ett för högt arbetstempo och de får inte göra sina synpunkter hörda. Det visar Arbetsmiljöverkets
granskning av arbetsmiljön. Inspektionen gjordes efter att personal anmält mobbning, trakasserier och dåliga arbetsförhållanden. Något som Metro kunnat avslöja i flera artiklar.
Enligt Carina Berggren, inspektör på Arbetsmiljöverket, krävs det förbättringar. Verket kräver att Posten gör någonting åt den farliga arbetsmiljön. – Det handlar både om riskbedömningar och rent fysiska brister. Posten har till och med den 30 oktober på sig att svara på hur man ska åtgärda bristerna. Men Mats Ståhlgren, regionchef för Posten, menar
att bristerna inte är många, han vill inte heller kalla dem allvarliga.
STINA BERGLUND@METRO.SE
Läs även Metro via internet från : Metro 24/1. 1/2. och 7/3.och begär ut arb.miljöverkets offentliga rapport om Posten Logistik!

Föreningen Ofog.