onsdag 26 januari 2011

Uppföljning av Lindex och storleksförvirringen

Efter att Jennies blogginlägg om Lindex något mystiska storlekar spridits på Facebook, Twitter och i diverse bloggar har nu DN och Stockholmsfolket snappat upp och skrivit om det. Med kanske inte särskilt mycket bättre förklaringar av det enkla faktum att tröjor i en och samma storlek är olika stora beroende på om det är flick- eller pojktröjor.

Lindex informationsansvariga, Kristina Hermansson, svarar följande på frågorna om hur detta kan komma sig:
– Vi har ju olika passform på våra olika kollektioner. Hur mycket som ska skilja däremellan är något som vi ständigt jobbar med i vårt utvecklingsarbete. (DN 20110125)
– Ett annat skäl till att plaggen kan skilja sig åt är att vi samarbetar med många olika leverantörer. (DN 20110125)
- Det är lite upp till vad kunden väljer att köpa. Vi erbjuder olika kollektioner där passformen varierar efter materialet och modegraden. Vissa typer av plagg har en nättare passform. (Stockholmsfolket 20110125)

Att plagg kan ha olika passform på bredden kan jag köpa, även om jag inte håller med om att pojkar skulle behöva större rörelseutrymme än flickor. Däremot undrar jag fortfarande hur olika passform kan påverka plaggens längd. För ett barn som är 110 cm långt är fortfarande 110 centimeter långt oavsett hur aktivt det är, och borde ha i stort sett lika långa armar och ben som andra barn i samma längd. Det finns grundmått för de olika centilongstorlekarna just för att storlekarna ska vara överensstämmande. Men tydligen följs inte det. Att skylla på att man har olika leverantörer känns lite… undvikande. Om en leverantör inte klarar av att följa de mönster som skickas till leverantören, mönster som väl borde följa måttstandarderna, får man väl påpeka det för leverantören eller byta leverantör.
Jag skulle vilja påstå att det blir en felmärkning om storlek 110 för pojkar är lika stor som storlek 122 för flickor, och att den är minst sagt vilseledande. När jag köper kläder till mina syskonbarn eller till vänners barn tittar jag på storleken, jag har inte med mig barnet för att prova runt i butiken. Och precis så tror jag att många andra gör, för att vi räknar med centilongsystemets lika mått för lika storlekar. I vissa fall finns det "slim fit" eller större passform angivet, men längden borde fortfarande vara densamma.

Jag är helt säker på att detta inte bara gäller Lindex, utan många av de större kedjornas barnkläder. Nu råkar det bara vara Lindex som har uppmärksammats.

En annan sak, som många har påpekat i diskussionen som blivit, är hur flickkläderna allt som oftast inte bara är "nättare" utan dessutom av sämre material. Tunnare, tightare och mindre slitstarka. Och det gäller allt från jeans till overaller. Finns det en rent generell tro på att flickor är lugnare än pojkar och därför ska ha "nätta" kläder som ger mindre rörelsefrihet, går sönder lättare och inte alltid ens går att tvätta lika varmt? Man talar mycket om konsumentmakt, och det här känns som ett tydligt exempel på ett område där konsumenterna borde utnyttja sin makt. Granska, ifrågasätt, välj var och vad du handlar.

Inga kommentarer: