måndag 31 augusti 2009

Dom för Anna Odell

Anna Odell, Konstfackeleven som fejkade en psykos och blev tvångsintagen som ett del av sitt examensarbete, fick sin dom idag: 50 dagsböter à 50 kr styck.

Hon döms för våldsamt motstånd och oredligt förfarande, men inte för falskt larm, och behöver inte heller betala skadestånd till psykiatrin för de kostnader hennes aktion gav upphov till. Informationen kommer från SVT. Läs mer här.

Anna Odell ville med sitt examensarbete sätta fokus på bristerna inom psykvården, vilket i sig är nog så lovvärt, framför allt eftersom vi är många som har erfarit de bristerna. Men om hon lyckades eller inte har kommit i andra hand, för hennes tilltag satte snarare fokus på hur långt man får gå i konstens namn och på att hennes låtsade psykos satte andra människor i en risksituation och tog resurser från andra som behövde dem. Eftersom Anna Odell nu slipper betala vården kanske hon borde ange att hennes examensarbete ofrivilloigt sponsrats av psykiatrin i Stockholm.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Behöver man betala rättegångskostnaderna om man blir fälld? Visste jag ingenting om. Är du säker?

Kul perspektiv! Att hennes exjobb sponsrats av psykiatrin! :D

Lisa sa...

Nej, jag vet inte säkert, men hörde det ngn gång. Fast hellre än att gå ut med ngt fel så tar jag bort det ;-)

Ja, var det inte snällt av St Görans att sponsra henne sådär. Med bältessäng, tvångsintagning och alla resurser på tjejen som inte ens mådde uselt.

Hanna sa...

Tusen tack för din kommentar Lisa! Ofta så är jag kanske lite väl hård mot mig själv, så har det alltid varit... men jag ska försöka att inte tänka så och vara lite mer snäll mot mig själv. Jag vet att jag har allt att vinna, och det är till friheten jag vill nå. Ibland känns det bara så oövervinnerligt, som att det aldrig kommer gå. Men ja, det får väl ta sin tid helt enkelt.

Och angående nedanstående inlägg... Ditt engagemang i föreningen är guld värt, men som sagt, vi bara människor och det finns gränser för vad vi orkar med. Hoppas du finner balans i det hela!

kramar