torsdag 6 augusti 2009

Att vara ett offer - eller att göra sig till ett?

Något jag har otroligt svårt för och inte kan acceptera är offermentalitet; när man gör sig till ett offer. Det är ett så destruktivt förhållningssätt som inte leder någonvart alls.

Att göra sig till ett offer är att göra den mentala motsvarigheten till att slå ut med händerna och säga: "Jag är maktlös inför det här. Jag kan inte påverka det. Jag är sådan här. Livet är så här. Det ligger bortom min kontroll." Men ofta handlar det tvärtom om saker som absolut ligger i vår makt att ändra på och som vi kan och måste ta kontroll över: tankemönster, beteendemönster, (o)vanor och destruktiva beteenden - och då inte bara så tydligt destruktiva beteenden som ätstörningar, självskadande och missbruk utan även mindre saker som rökning, dåliga matvanor, hur vi beter oss i förhållanden och hur vi pratar med oss själva. Allt som ligger i våra tankar och beteenden är i vår makt att ändra, och vårt ansvar att ändra om vi inte trivs med det, och därför är vi inte offer för det.
Ett beroende kan vara så starkt att det känns som om vi inte rår över det, och också kan behöva hjälp för att bryta det, men det är samtidigt förvärvat och vi kan förändra de beteenden som ligger bakom det och bryta beroendet.

Att vara ett offer är däremot att drabbas av något som ligger utanför vår kontroll: en olycka, ett övergrepp, beslut som fattas ovanför vårt huvud, sjukdom, mobbing - andras grymhet eller dumhet, slumpen och processer i vår kropp som vi inte rår över. Det spelar ingen roll om vi själva försatt oss i en situation där vi låter någon behandla oss illa, för vi är fortfarande offer för det någon annan gör mot oss. (Däremot bör vi nog ta en allvarlig diskussion med oss själva om vi har beteenden som kan leda till sjukdom eller försätter oss i situationer där andra kan skada oss och om vi låter andra skada eller trampa på oss; där är vårt ansvar gentemot oss själva, och något vi kan ändra på). Men offersituationen slutar när handlingen upphör.

Att ha varit offer för övergrepp, mobbing, eller för delen för cancer, innebär inte att vi är offer idag. Det är ett avslutat kapitel vad gäller andras handlande mot oss. Men det är alltför vanligt att man går från att vara ett offer till att göra sig till ett offer, genom att fortsätta övergreppen inom sig själv och upprepa skadliga mönster med en ursäkt till vad man har varit med om. En förklaring är inte ett försvar och löser inte problem som handlar om något du gör mot dig själv. Sluta upprepa det förflutna, sluta begå våld mot dig själv, inse att du var ett offer men att du inte längre är det och ta tillbaka makten över ditt liv.

Jag har träffat människor som råkat ut för grymheter som många av oss inte trodde var möjliga, men som lyckats förlåta sig själva för det som hände, skilja på mitt och ditt i situationen och lägga det bakom sig. Deras mod att möta sig själva i det som hände, acceptera och gå vidare är inspirerande! Jag har vänner som lever med svåra, och dödliga, sjukdomar men som inte ser sig som offer utan har gjort ett aktivt val att leva livet fullt ut och göra det mesta av det liv de har. Jag har själv brutit mig fri från destruktiva mönster som fick näring av saker jag varit med om, och väljer gång på gång i livet att inte göra mig till ett offer för saker som är svåra att ändra på eller som jag inte kan ändra på men däremot påverka (acceptans), och det är inte lätt.

Vi lever i ett samhälle som är inpyrt av offermentalitet, självpåtaget martyrskap och brist på egenansvar. Att då inse att man har ett ansvar, släppa sina förklaringar-som-inte-är-försvar, ta ansvaret och ta tillbaka makten i sitt eget liv kräver mod. Det är inte lätt att acceptera det som hänt och annat som vi inte kan påverka, det gör ont att erkänna det man råkat ut för och gå igenom smärtan för att komma ut på andra sidan, och kanske ännu ondare att erkänna det man gör mot sig själv och faktiskt kan styra över. För ingenting ger oss rätt att begå våld mot oss själva, i tankar, ord och gärningar.

Den som gör sig till offer säger samtidigt till sig själv att saker inte kan förändras och försöker därför inte heller att förändra dem. Alltså skapas en självuppfyllande profetia, men den är falsk.

Det första steget till att göra sig fri är att ta ansvar för sitt liv.
Be om styrkan att förändra det du kan och acceptera det du inte kan förändra. Och gör det sedan.
Ta makten över ditt liv.

Tänk om du kunde
Tänk om
Du kan

7 kommentarer:

M. sa...

sv: Du har så rätt så. & en molnig dag kommer jag behöva ta tag i allting. Varför kan inte hjärnan fungera som en dator, och ha papperskorg som man kan fylla med allt man inte vill ha och sen trycka på "töm"? Det hade varit något!

Thérèse Eriksson sa...

Oh, du skriver så bra Lisa! Jag håller med om vartenda ett av dina ord! Att göra sej själv till ett offer är att inte ta ansvar för sej själv, sitt liv och sin hälsa. Att göra sej själv till ett offer (att skylla på "allt det där mörka och hemska för längesedan) leder aldrig någonsin framåt. Självklart är det ett endaste härke att bryta tankarna; att vända allt det mörka och tunga, men det är faktiskt vårt eget ansvar. Ingen annan kan bryta dina egna tankar.

Tack för ett mycket bra inlägg. Och kram, så klart <3

Hanna sa...

Du har så rätt, håller med dig fullt ut. Det är bara du själv som kan göra förändringar som leder dig framåt.

kramar

A sa...

Detta var ett myycket bra och klokt inlägg..är det ok om jag länkar till det? Kanske kan få fler att tänka till

Lisa sa...

Tindra - Det är klart att du får!
~L

Callisto sa...

Kloka ord, Lisa. Offermentalitet suger. Men det premieras tyvärr. Istället för att prata om vem som har mest driv och gjort mest så pratar man om vem som har mest "tyck-synd-om-mig-poäng". Helt sjukt!

Lisa sa...

Callisto - visst premieras det. Människor verkar ha alldeles för lätt för att gå på offerillusionen. Något jag lagt märke till, och som irriterar mig ännu mer än offermentalitet i allmänhet är att en del koketterar med sin offerroll och "sin smärta". Jag har alltid varit tvärtom; vill inte ha några tycka-synd-om-mig-poäng och skyr verkligen allt det där.